Bagaimana Hendak Mengimport Blog WordPress ?

23 01 2009

Assalamualaikum dan salam cinta !

Saya telah membuat keputusan untuk tidak menyambung blog berbayar saya di http://www.fairuzhafeez.com. Pada masa yang sama, saya juga tidak mahu kehilangan segala artikel yang ditulis di dalamnya. Maka saya telah mendaftar fairuzhafeez.wordpress.com. Jika saya menggunakan cara manual ‘copy & paste’, maka bengkaklah jari-jemari dan kuyulah mata saya. Lagipula, tarikh dan komen sudah tentu mengikut tarikh sekarang. Setelah menggoogle cara mengimport di internet, semuanya meleret-leret dan sukar.

Pada masa yang sama, saya teringat bahawa saya pernak mengeksport atau muatturun file worpress yang dikenali sebagai WordPress eXtended RSS atau singkatannya WXR. Akhirnya setelah godek-godek, saya berjaya menemukan kaedah termudah dan pantas untuk mengimport blog berbayar (dikuasakan oleh WordPress/Powered by WordPress) ke blog percuma di WordPress. Mahu tahu caranya ? Teruskan membaca. Saya tutorialkan satu persatu.

1. Muatturun fail WordPress eXtended RSS(WXR). Fail ini mempunyai extension .xml.

Mengimport fail .xml dari www.fairuzhafeez.com

Mengimport fail .xml dari http://www.fairuzhafeez.com

2. Seterusnya mengeksport ke fairuzhafeez.wordpress.com

Tunggu seketika dan siap ! (Maaf … gambar linatng-pukang. Saya baru saja bertukar sistem blog)

Tindakan

Information

Tinggalkan Jawapan

