Baca Jika Anda Seorang yang “Suka Forward Message”

31 10 2009

Salam Cinta semua !

Maaf lagi sekali diam tidak berkata-kata.

Kali ini saya terpanggil untuk menyentuh isu “forward”. Kalau zaman dahulukala orang gunakan istilah surat berantai tapi sekarang bila dah moden, pakai klik-klik je, tak payah lagi jilat dan gam.

Sebenarnya memamang banyak ayat-ayat / surat untuk diforwardkan. Cuma perlu diingat, jangan sampai anda menyebarkan fitnah. Zaman multimedia ni, fitnah berantai-rantai seperti “Nuclear Fusion”. Apa taknya, sorang forward ke semua semua senarai alamat e-mel kawannya dan seterusnya.

Saya gatal tangan juga nak taip pagi hari ni ialah kerana semasa lompat-melompat dalam dunia Tagged, saya terjumpa artikel yang diforwardkan di bahagian komen (iklan mengenai MLM pun banyak juga).  Artikel ini (dilampirkan di bawah) telah mendustai Allah S.W.T. Dalam seronok foward tak sedar melakukan dosa. Nauzubillah ! Mempergunakan frasa “firman”, tanpa rasa tidak bersalah mendakwa kata-kata itu dari Allah. Bagaimana jika orang yang tidak ada ilmu membacanya ? Janga biarkan orang lain sesat bersama kita.

Artikel kedua pula mendakwa seorang bukan Islam berbangsa Cina telah menghina Nabi Muhammad S.A.W. dan isteri pertama baginda, Siti Khadijah melalui gambar pada baju yang dipakainya… kononnya. Artikel begini sebenarnya satu hasutan yang ketara yang sengaja menyemai semnagat perkauman dan kebencian meruap pada bangsa lain.

Saya tidak nampak logiknya perkara itu benar terjadi. Bodoh benar seorang bukan Melayu jika  memakai baju yang sedemikian. Dan teramat bodoh dan bodoh sekali jika artikel ini dikarang (baca : reka cerita) oleh seorang Melayu. Jika anda rujuk artikel tersebut di bawah, anda akan menemukan frasa “Cina” dan “Melayu”, sebagai menghormati kata nama khas tetapi anda akan menemukan “islam” pada ayat-ayat terakhir tanpa huruf besar “I”. Konklusi, anda fikirlah sendiri.

Sekarang sudah tahun 2009, lagi 11 tahun ke arah Wawasan 202.o Jika beginilah kebiasaan kita orang Melayu, dalam mempercayai bulat-bulat artikel yang entah dari mana, anda fikirlah sendiri di mana duduknya Melayu pada 2020 nanti.

Maaf jika ada yang terasa.

Salam Cinta !

3:32 am

===============================================

Lampiran :

Artikel 1

Seorang anak laki-laki
kecil bertanya kepada ibunya “Mengapa
ibu menangis?”

“Kerana aku seorang
wanita”, kata sang ibu kepadanya.

“Aku tidak mengerti”,
kata anak itu.

Ibunya hanya memeluknya
dan berkata, “Dan kau tak akan pernah
mengerti”

Kemudian anak laki-laki
itu bertanya kepada ayahnya, “Mengapa
ibu suka menangis tanpa alasan?”

“Semua wanita menangis
tanpa alasan”, hanya itu yang dapat
dikatakan oleh ayahnya.

Anak laki-laki kecil itu
pun lalu tumbuh menjadi seorang
laki-laki dewasa, tetap ingin tahu
mengapa wanita menangis.

Akhirnya ia menghubungi
Tuhan, dan ia bertanya, “Tuhan, mengapa
wanita begitu mudah menangis?”

Allah berfirman:

“Ketika Aku menciptakan
seorang wanita, ia diharuskan untuk
menjadi seorang yang istimewa. Aku
membuat bahunya cukup kuat untuk
menopang dunia; namun, harus cukup
lembut untuk memberikan kenyamanan ”

“Aku memberikannya
kekuatan dari dalam untuk mampu
melahirkan anak dan menerima penolakan
yang seringkali datang dari anak-anaknya ”

“Aku memberinya
kekerasan untuk membuatnya tetap tegar
ketika orang-orang lain menyerah, dan
mengasuh keluarganya dengan penderitaan
dan kelelahan tanpa mengeluh ”

“Aku memberinya kepekaan
untuk mencintai anak-anaknya dalam
setiap keadaan, bahkan ketika anaknya
bersikap sangat menyakiti hatinya ”

“Aku memberinya kekuatan
untuk mendukung suaminya dalam
kegagalannya dan melengkapi dengan
tulang rusuk suaminya untuk melindungi
hatinya ”

“Aku memberinya
kebijaksanaan untuk mengetahui bahwa
seorang suami yang baik takkan pernah
menyakiti isterinya, tetapi kadang
menguji kekuatannya dan ketetapan
hatinya untuk berada disisi suaminya
tanpa ragu”

“Dan akhirnya, Aku
memberinya air mata untuk dititiskan dan
ini adalah khusus miliknya untuk
digunakan bilapun ia perlukan.”

“Kau tahu;¿kecantikan
seorang wanita bukanlah dari pakaian
yang dikenakannya, susuk yang ia
tampilkan, atau bagaimana ia menyisir
rambutnya.”

“Kecantikan seorang
wanita harus dilihat dari matanya,
kerana itulah pintu hatinya.. Tempat
dimana cinta itu ada.”

Kirimkan ini kepada
setiap wanita yang anda kenal hari ini
untuk memperingati Wanita. Jika Anda
lakukan, sesuatu yang baik akan terjadi.
Anda akan menambah harga diri wanita!

Kirimkan msg ini juga
kepada kaum lelaki, supaya mereka sedar
dan ingat akan kecantikan wanita mereka
yang azali.. bukan pada kecantikan
luaran semata-mata. Selamilah hati
wanita mu.. dan ingat lah…
Setiap Wanita itu Cantik.


Artikel 2

[2/10/2009 8:14:44 PM] mawaddatul syifa’: Saya ingin berkongsi cerita in dengan anda semua mengenai sikap segelintir orang Melayu kita atau lebih tepat lagi orang Islam di Malaysia ….
>>>>>>> Kejadian benar ini berlaku di Carrefour Wangsa Maju beberapa hari lepas. Seorang pemuda Islam yang berkerja sebagai ‘cashier’ di pasaraya tersebut telah menumbuk seorang lelaki cina. Ini berlaku kerana ketika pemuda cina tersebut sedang membayar harga barangan, pemuda Melayu ini telah
>>>>>>> menegur pemuda Cina ini mengenai gambar baju yang sedang di pakai oleh pemuda cina tersebut. Gambar itu ialah seekor babi yang sedang memakai serban di samping seekor anjing yang memakai tudung lambang agama Islam. pemuda Melayu itu bertanya gambar apakah yang sedang di pakai oleh pemuda cina tersebut.
>>>>>>> Dengan rasa bangga dan tidak bersalah, pemuda Cina itu terus menjawab sambil menunjuk ke arah gambar bajunya dengan mengatakan babi yang memakai serban itu ialah Muhammad dan anjing yang memakai tudung itu ialah Khadijah. Mendengar jawapan lelaki tersebut, pemuda Melayu ini dengan tidak disangka2, menumbuk muka si Cina tersebut.
>>>>>>> Huru hara lah suasana di carrefour itu. Kemudian pemuda Cina itu memaki hamun lalu datanglah Manager Carrefour yang juga beragama Islam lalu
>>>>>>> memecat lelaki Melayu tadi. Apa yang di lakukan oleh Manager Carrefour tadi adalah satu etika yang patut di contohi kerana, menumbuk org sesuka hati memanglah salah…
>>>>>>> Tapi malangnya, Manager tersebut bukan hanya memecat pemuda Melayu tadi yang sedang mempertahankan akidah agama Islam, tetapi turut memaki hamun pemuda Melayu itu dengan kata2 kesat. Pemuda Melayu ini pulang dengan keadaan hampa. Bukan kerana di pecat, tetapi turut di maki hamun oleh saudara
>>>>>>> seislam yang di sangkanya akan turut manjaga maruah orang Islam selepas dihina oleh laki Cina tadi.
>>>>>>> Sekarang ni pemuda Melayu ni sedang menunggu untuk di saman oleh Cina tersebut. Beliau bukan takut malah tidak sabar2 untuk menunggu disaman oleh Cina tersebut kerana beliau ada alasan yang kukuh kerana bertindak demikian.
>>>>>>> Pengajarannya, sikap pemuda Melayu tadi memang patut di contohi kerana ingin menegakkan agama Islam. Pada anda, berhati2 la..kerana saya percaya,
>>>>>>> tshirt yang di pakai oleh Cina tadi adalah salah satu strategi orang2 kafir untuk menjatuhkan maruah Islam.
>>>>>>> Sebarkan kepada saudara2 Islam kita..!
>>>>>>> 1.Jika anda orang islam sila sebarkan email ini..!!
>>>>>>> 2.Jika anda orang bukan islam, diingatkan jangan sesekali bermain dengan api di negara malaysia islam ini

Advertisements

Tindakan

Information

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s




%d bloggers like this: