Rindukanlah by Fairuz Hafeez (o.a. Encik Mimpi)

24 12 2013

Cover …. Just for Fun …
Lagu asal hakmilik Encik Mimpi & Mice Production
http://www.youtube.com/user/encikmimpi?feature=watch

Lirik Rindukanlah

Ku benar benar sayang pada dirimu oh kasihku
Janganlah oh engkau ragu pada diriku
Daku berkelana mencari harapan yang kita impikan
Dari terbitnya sang surya hingga tenggelam

Daku ini cinta sejatimu
Daku ini harapan hatimu
Oh janganlah engkau bersedih
Oh ikhlas ikhlaskan lah hatimu

Rindu rindukan lah diriku
Sepanjang hari harimu sayangku
Ku adalah milikmu Sayangku ku
Ku adalah milikmu yang kau rindu

Doa doakan lah diriku di dalam hatimu di dalam nafasmu
Sepanjang hari hari mu

Kredit : YouTube  Encik Mimpi

Advertisements




Interpretasi Lirik Gelita Cahaya (lirik oleh Loloq)

23 11 2013

Gelita Cahaya (Nyanyian Elyana)

Sehuruf demi sehuruf
// Belajar ilmu agama secara Talaqqi
Kalimah warkah ku luntur
// Hadami ilmu
Dibasah gerimis yang turun
// dengan airmata kesedaran

Sendiri di ambang kasih
// Solat sunat / solat taubat
Menghadap gelora rindu
// Perasaan cinta kepada-Nya
Tangisan ku terus mencurah
// Penyesalan kita semakin kuat (Semakin kita mendalami ilmu agama semakin dekat kepada-Nya)
Benarlah tak terona bahasa
Rintihan

//terona (Arab) = terlihat 
// tidak dapat digambarkan keadaan tangisan / kesedaran

(Korus 1)
Cinta umpama bayang datang dan menghilang
Menurut keadaan dan musim
Selalu saja berpihak pada yang dipuja
Tak menguntungkan mereka yang setia

// Mungkin membawa maksud keadaan di dunia

Sehelai daun sehelai
Lembaran haru ku gugur
Di mamah gerhana yang singgah

// Kesedihan hilang satu persatu kerana keinsafan (gerhana)
Terpaksa pujuk hati
Menahan bisikan dusta
Gelita katakan cahaya

// Kita sering mengatakan kegelapan itu adalah cahaya (maksiat itu enak)
Benarlah tak terona bahasa
Rintihan

(Korus 2)
Cinta umpama cahaya sinaran rembulan
Menurut cepat lambatnya malam
Selalu sahaja berpihak pada yang dipuja
Tak pernah menguntungkan mereka setia

(Ulang korus 1 & 2)

Sehuruf demi sehuruf
Kalimah warkah ku luntur
Dibasah gerimis yang turun

Sendiri di ambang kasih
Menghadap gelora rindu
Tangisan ku terus mencurah

 – – – – – – –

Silakan juga untuk membaca interpretasi saya yang lain :
Dakwah Allahyarham Loloq Menerusi Aduh Saleha
Interpretasi : Lirik “Jentayu” – Tongkat Warrant
Sebalik Lagu Haring yang Nyaring – aLi !  

Satu Kelainan Penafsiran oleh : www.fairuzhafeez.net

Disglamer : Artikel ini bebas untuk diforwardkan / diterbitkan di dalam mana-mana blog atau forum. Terima kasih kepada yang mengekalkan keseluruhan artikel dan memberikan kredit.





Interpretasi Lirik Meniti Titian Usang (Nyanyian Search / M. Nasir)

15 11 2013

Lagu : Meniti Titian Usang
Penyanyi : Search (Album “Langit & Bumi”), M. Nasir (Album “Terunggul”)
Penulis Lirik : M. Nasir

MENITI TITIAN USANG

// Titian Usang sebagai perlambangan perjuangan kita meniti kehidupan di dunia yang sudah berusia (usang). Kehidupan kita hari ini berada dalam semangat Islam yang tidak kukuh (usang). Jika baik cara kita menjalani kehidupan (meniti titian) maka lancarlah kita berjalan meniti titian Siratul Mustaqim

Kertas putih salju
// Manusia dilahirkan sebagai kain putih, tiada dosa
Ku coretkan kedukaanku
// Kita sering saja berdukacita atas ujian
// Metafora : Dosa
Hitam dan kelabu
// Benda yang haram dan syubhah
Adalah warna dalam hidupku
// Bermain dalam kehidupan walaupun sedar akan dosa
Kejutkanlah aku kawan
// Sedarkanlah aku (agar dapat meninggalkan maksiat)
Aku sedang bermimpi
// Aku tidak berpijak pada realiti
Kejutkanlah aku kawan 
// Nasihatkanlah aku kawan
Yang sengsara dalam sepi
// Yang tidak bahagia kerana mengasingkan diri dari orang-orang yang soleh & solehah

Gementar kakiku Meniti titian usang
Berdegup jantungku Apakah dapat ku ke seberang
// Metafora menggambarkan keadaaan semasa meniti titian Siratul Mustaqim
// Juga metafora akan kemampuan kita berhijrah kepada kehidupan yang diredhai dalam dunia yang serba mencabar iman (titian usang).
Sambutlah tanganku kawan Aku takut tenggelam
// Bimbang diri terus hanyut dalam maksiat dosa
Sambutlah tanganku kawan Jurangnya sangat dalam
// Bila hanyut, sukar untuk berubah (jauh dari Nur)
Jurangnya sangat mengerikan
Ramai yang telah kecundang

Dia sedang menunggu
Untuk memimpinku
// In Sha Allah,  dengan amal yang baik, kita akan beroleh syafaat dari Rasullulah
Di seberang sana Adanya cahaya
// Semoga lepas ke sana, ke syurga
// Secara keseluruhan, lirik ini menceritakan seseorang yang ingin bertaubat dari dosa-dosanya yang lalu

Sumber lirik asal : http://www.liriklagumuzika.com

– – – – – – –
Silakan juga untuk membaca interpretasi saya yang lain :
Dakwah Allahyarham Loloq Menerusi Aduh Saleha
Interpretasi : Lirik “Jentayu” – Tongkat Warrant
Sebalik Lagu Haring yang Nyaring – aLi !  

Satu Kelainan Penafsiran oleh : www.fairuzhafeez.net

Disglamer : Artikel ini bebas untuk diforwardkan / diterbitkan di dalam mana-mana blog atau forum. Terima kasih kepada yang mengekalkan keseluruhan artikel dan memberikan kredit.

 





Interpretasi Lirik Lagu Apokalips – M. Nasir / Loloq

12 11 2013

Apokalips 

Credit : http://carolinacobra.carowinds.com

Allahyarham Rosli Khamis atau lebih dikenali sebagai Loloq banyak menghasilkan karya-karya seni yang berunsur dakwah. Lirik-lirik seperti Aduh Saleha (Mawi) – Ragu ? Sila baca artikel mengenai dakwah lirik lagu ini di SINI, Irama Marakas (Amy Search) – juga lirik yang paling menyentuh hati penyanyinya, Tanya Sama Itu Hud-Hud (M. Nasir) merupakan karya-karya dakwah secara tersurat & tersirat.

Apokalips
Penyanyi : M. Nasir
Lirik : Loloq
Lagu : M. Nasir

// An apocalypse (Ancient Greek: ἀποκάλυψιςapocálypsis, from ἀπό and καλύπτω meaning ‘un-covering’), translated literally from Greek, is a disclosure of knowledge, i.e., a lifting of the veil or revelation, although this sense did not enter English until the 14th century.[1] In religious contexts it is usually a disclosure of something hidden.

// Today, it is commonly used in reference to any prophetic revelation or so-called End Time scenario, or to the end of the worldin general. Source – WikiPedia (Please refer Islamic Eschatology on Wikipedia too at HERE)

1 2 3 Do Re Mi
// Kita manusia selalu berfikir tentang duit & hiburan

Apa nak jadi
Alif Bata A B C
// Kita meminggirkan al-Quran dan juga ilmu yang bermanfaat

Apa nak jadi
Akan terjadi
// Qada & qada

Hujan pasti berhenti
// Alam mengikut peredaran yang telah ditentukan
// Hujan sebagai lambang rahmat yang pasti ada penamatnya

Ada masanya aku suka berteman
// Solat berjemaah & segala aktiviti bermasyarakat

Ada masanya aku suka bersendiri

// Solat tahajud, solat taubat, muhasabah diri
Ada masanya aku suka berjalan
// Menziarahi & bergerak mencari ilmu / rezeki / sahabat / hiburan

Ada masanya aku suka berehat
// Rehat dan tidur – itulah had kita sebagai makhluk yang pasti penat

Ada masanya engkau suka berteman
Ada masanya engkau suka bersendiri
Ada masanya engkau suka berjalan
Ada masanya engkau suka apa yang ku suka
// Kita semua sama, “bebas” melakukan apa yang kita suka dengan izin Allah.

Hidup dan nasib roler koster
// Roler koster – permainan yang mengujakan, kadang kita rasa takut, kedang kita rasa seronok. Begitu juga aras kebahagian dan rezeki kita, kadang ada, kadang tiada. Jika mahu thrill yg lebih menguja silakan pilih roler koster yg lebih mencabar, jika tidak pilih saja yg layaknya untuk kanak-kanak.

Susah dan senang bersilih ganti
// Alif Laam Miim,[1]. Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan (saja) mengatakan:”Kami telah beriman”, sedang mereka tidak diuji lagi?[2]. Surah Al-’Ankabut, ayat 1 & 2

Bila-bila boleh naik dan turun
// Kita tidak tau apa nasib kita maka ingatlah 5 perkara sebelum 5 perkara.

Apokalips x 4

1 2 3 Do Re Mi
Apa nak jadi
Alif Bata A B C
Apa nak jadi
Akan terjadi
Hujan pasti berhenti

Ada masanya kita suka berteman
Ada masanya kita suka bersendiri
Ada masanya kita suka berjalan
Ada masanya kita suka

————————————————————————————

Untuk Renungan Bersama (tambahan pengajaran) : –

Terjemahan Surah al-Muddatstsir (Ayat 32 – 47)


كَلاَّ وَالْقَمَرِ

32. Sekali-kali tidak[3], demi bulan,

وَاللَّيْلِ إِذْ أَدْبَرَ

33. dan malam ketika telah berlalu,

وَالصُّبْحِ إِذَا أَسْفَرَ

34. dan subuh apabila mulai terang.
 
إِنَّهَا لَإِحْدَى الْكُبَرِ

35. Sesungguhnya Saqar itu adalah salah satu bencana yang amat besar,

نَذِيرًا لِّلْبَشَرِ

36. sebagai ancaman bagi manusia.

لِمَن شَآءَ مِنكُمْ أَن يَتَقَدَّمَ أَوْ يَتَأَخَّرَ

37. (yaitu) bagi siapa di antaramu yang berkehendak akan maju atau mundur[4].

 كُلُّ نَفْسٍ بِمَا كَسَبَتْ رَهِينَةٌ

38. Tiap-tiap diri bertanggung jawab atas apa yang telah diperbuatnya,

 إِلاَّ أَصْحَابَ الْيَمِينِ

39. kecuali golongan kanan,

فِي جَنَّاتٍ يَتَسَآءَلُونَ

40. berada di dalam surga, mereka tanya menanya,

 عَنِ الْمُجْرِمِينَ

41. tentang (keadaan) orang-orang yang berdosa,

 مَا سَلَكَكُمْ فِي سَقَرَ

42. “Apakah yang memasukkan kamu ke dalam Saqar (neraka)?”

 قَالُوا لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّينَ

43. Mereka menjawab: “Kami dahulu tidak termasuk orang-orang yang mengerjakan shalat,

 وَلَمْ نَكُ نُطْعِمُ الْمِسْكِينَ

44. dan kami tidak (pula) memberi makan orang miskin,

 وَكُنَّا نَخُوضُ مَعَ الْخَائِضِينَ

45. dan adalah kami membicarakan yang bathil, bersama dengan orang-orang yang membicarakannya,

وَكُنَّا نُكَذِّبُ بِيَوْمِ الدِّينِ

46. dan adalah kami mendustakan hari pembalasan,

حَتَّى أَتَانَا الْيَقِينُ

47. hingga datang kepada kami kematian”.

Sumber Terjemahan Surah al-Muddatstsir :
abihumaid.wodpress.com

————————————————————————————

Silakan juga untuk membaca interpretasi saya yang lain :

Dakwah Allahyarham Loloq Menerusi Aduh Saleha
Interpretasi : Lirik “Jentayu” – Tongkat Warrant
Sebalik Lagu Haring yang Nyaring – aLi !
Interpretasi Lirik “Meniti Titian Usang” – Search
Artikel asal oleh : Fairuz Hafeez – www.fairuzhafeez.net
(Perkongsian dialu-alukan, Sila sertakan kredit ini jika ingin dikongsi diblog/laman web/e-mel)





Baiki Roket Nak Naik ke Bulan

19 04 2013

Mungkin sesuai dengan perkembangan terkini. DAP guna logo PAS.

Fairuz Hafeez

C E R P E N A L T E R N A T I F :

(i)

Pulau Malar Hijau didiami oleh enam buah keluarga jurutera yang terselamat selepas kapal besar mereka musnah akibat tsunami melanda semasa family day. Sesampainya di pulau itu, tercengang-cengang mereka melihat telah tersedia sebuah pangsapuri sebelahnya air berani terjun. Dan takjub pula mereka mengenyeh mata memandang sebuah kondo, tengahnya kolam renang ala taman tema. Sudah tentu macam-macam tersedia. Ada yang terus jatuh cinta dengan kondo terus terjun main air kolam. Yang lain lebih kagumi air berani terjun sebelahnya pangsapuri.

Aman dan damailah mereka bertahun-tahun lamanya. Satu hari, dusun buah-buahan mereka dirompak tupai liar yang entah mana datangnya. Binatang ternak pula kerap menjadi habuan makhluk misteri bergigi buaya berbulu musang. Dulu mereka mewah, makan apa sahaja ikut suka, kini catu makanan dimakan semeja. Fikir punya fikir, diambil keputusan untuk ucapkan selamat tinggal pulau penderitaan.

View original post 1,240 more words





Interpretasi Lagu Pokok – Meet Uncle Hussain / Hazama

19 12 2011

By Myaataro (Photo by Myaataro) [Public domain], via Wikimedia Commons

Lagu : Pokok

Penyanyi : Meet Uncle Hussain/ Hazama

Tersesat malu bertanya
\\ Tidak tahu atau kurang faham
Tak tahu tak tahu ke mana
\\ Tetapi malu untuk mendapatkan tunjuk ajar dari yang pakar
Terlalu banyak alasannya
\\ Alasan sentiasa ada untuk menghalalkan cara

Ku terdiam
\\ Terpaksa diam kerana tiada kuasa
Menyusur di kaki lima
\\ Simbolik rakyat marhein
Terlihat bayang wajah kelmarin
\\ Wajah orang yang berani memperjuangkan hak yang dinafikan
Tersentuh hati bagai luruh
\\ Rasa tersentuh dan sebak

Korus

Tanya sama pokok apa sebab goyang
Jawab angin yang goncang
\\ Sesuatu yang berlaku ada sebabnya
Terbang burung terbang
\\ Burung adalah lambang kebebasan
Patah sayap diduga
\\ Perjuangan memerlukan pengorbanan dansentiasa ada ujian
Seandainya rebah
\\ Seandanyai kita diuji
Kau masih ada
\\ Tuhan tetap bersama kita
\\ Kita masih lagi bernafas

Terlalu mahu dan mahu
\\ Kita mahu berbangga dengan projek raksasa
Terlupa apa yang perlu
\\Tapi kita lupa dengan bebanan rakyat biasa
Terlalu banyak alasannya
\\ Terlalu banyak jawapan untuk menrasionalkan sesuatu perbuatan
Duduk terdiam
\\ Tiada tindakan proaktif

Tak mudah namun tak susah
\\ Tak mudah untuk memenangkan yang hak secara realiti  tapi mudah untuk membuat penilaian
Terserah atas pilihan
\\ Terserah pada apa yang kita pilih
tersentuh hati mula luruh
\\ Bila hati kita tersentuh, kita akan merasa bersimpati

Ulang Korus

Kau masih ada (4 X)
\\ Tuhan tetap bersama kita
\\ Kita masih lagi bernafas

Terlalu mahu dan mahu
Terlupa apa yang perlu
Terlalu banyak alasannya
Duduk terdiam

Tak mudah namun tak susah
Terserah atas pilihan
Tersentuh hati mula luruh


Nota :

Ini adalah interpretasi penulis yang mungkin tidak melambangkan maksud sebenar penulis lirk.

Menulis Demi Cinta
http://fairuzhafeez.net

Disglamer : Artikel ini bebas untuk diforwardkan / diterbitkan di dalam mana-mana blog atau forum. Terima kasih kepada yang mengekalkan keseluruhan artikel dan memberikan kredit.





Sajak Hulu Terengganu – Munoh I

14 02 2011

Munoh, tunang akauh,
Lime tahaung lepah
Akulah ak mujor benor mung buleh masuk U kat koloppo
Mung buktikang utok urang uluh pun cergah mulek
Bella lah bahang buduh,
jeraing,
poyok pung
Kita bukang base dok rok cetong

Mung ingak dok lagaih?
Mung ingak dok lagaih mase aku hantor mung
naik muto hunda lampuh bulat
nok ke jemba steseng bas tanjung dang 3 kalaih muto mapuh,
tu pung mujur dok jatuh ratta

Pah beli tiket bas kita terai eskreng gureng kak batu burauk
stambung akuh wih nasihak ke mung,
Bukang guene, akuh takaut mung saloh baroh
nge ngikaut perangai pelik-pelik ak dok juruh
Takaut mung kene kacer shok
( riyut mulut akuh nok sebul)
Kejaut dengang pelikkan suasane barauh
Koloppo tuh kang,
Macang–macang peseng urang ade
Macang-macang tepat galok, tepat jugait, tepat tugok arok
Macang-macang keh raguk, samung, puko, rugol
Pindek kate, macang-macang ade !
Mung angguk, mung jangjaih wat peranga juruh,
Mung kate mung akang belajor mulek
Nangih ketor kediraih mung mase tuh
Pah melilaih hingauh sedaih nok tingga ke akauh

Ahhh .. itauh dulauh

Munoh,
bekah tunang akuh,

Tahaung lepas,
Mung balik jugge kappung heh,
lepah setahung dok balik-balik,
Balik pung sebak nok tinguk mok mung sakait,
Chee! … mung balik dengang urang laki naik kite sport,
tapaih bak pe mung wat dok nahu je
mase akauh serepok ngang mung kat pala jambatan
metang-metang akuh irait ke biraih mok aku,
mung malauh nok pandang ke akauh
Mase Timoh adaik akauh ato lauk rumoh mung
Die kate mung malauh doh nok cakak ulauh,
Mung spiking berabauk,
Timoh dok pahang setabauk
Mulaik-mulaik nama munoh mung tukkor jadaih Muna pulok

Malang tuh jugok,
dok dang dok dang nok balaik laluh
Akuh tahauh la mung keje gajaih beso
Tapaih ingak-ingaklah ataik ke mok mung toh,
Mujo adaik mung Napi pindek hok kije sumil ade sinaing
Die la hok tulong care kecing berok mok unaing

Munoh,
Bulang lepah,
Semang Gaggak helo wayat ke akauh,
Juppe mung Koluppu
Mung lain terauh,
Semang dok cang setarang hame

Semang gagak kabor
jupe mung kak Bangsar,
depang kafé Coffe Bean
Mung nih ko berak,
dressing kalaoh artis Akademi Fantasia
Doh la rambut perang siket, kuning siket,
baju budok 7 tahun mung gi pakai
Doh lah tak dok berlengang,
Kecek peh pulok,
pah sembu bende mung toh …
Pusat doh la beliok,
ade subang kecik pulok
luar mung pulak, ketak gelemat,
pah napok lekuk-lekak,
belakang depang,
Ngucak panjang Semang Gaggak
Dok seke setarang !

Munoh,
Pende mung nok jadaih ?

Munoh,
Subauh tadaih,
Aku du’a banyok-banyok di sejaik,
Aku mitok pade Tuhang biar mung balik assal jadaih srupe dulauh
Jangan di biar hati ko sari ko hitang,
Jangan di biar diri di rasauk sitang
Biarlah mung tak mboh doh ke akauh hok udoh naning,
Aku cume nok ade balaik Munah akauh hok dulauh …
Hok jadaih teladang adik beradik-sepupu sepapang
Hok jadaih kebanggaang ayoh mok jirang-jirang
Hok pakka tudung,
supang,
semayang bang.

Munoh,
Sebelung terliwat,
balaiklah ke pakkal jalang

Hok Tukang Buat : Fairuz Hafeez